Wat is een API?  

API is de afkorting van ‘Aanspreekpunt Integriteit’. Een API is een laagdrempelig aanspreekpunt waar deelnemers, ouders, begeleiders of andere betrokkenen bij terechtkunnen met een vraag, vermoeden of klacht van een integriteitsschending.  

De API is er voor iedereen die iets meemaakt of ziet waar die zich niet goed bij voelt. Als iemand over jouw grenzen gaat, of die van iemand anders, dan spreken we over grensoverschrijdend gedrag. Grensoverschrijdend gedrag kan fysiek, mentaal of seksueel zijn. Enkele voorbeelden: pesten, agressie, intimidatie, ongewenst seksueel gedrag… Met andere woorden: dit is alle gedrag dat niet oké is of oké aanvoelt.  

Wat doet een API? 

We vinden het belangrijk dat je bij iemand terechtkunt wanneer zoiets gebeurt. Een API zal: 

Luisteren naar jouw verhaal  

Kijken op welke manier er geholpen kan worden om het probleem aan te pakken 

Het is belangrijk te weten dat een API discretieplicht heeft. Dit betekent dat je API niets wat je zegt, zal doorvertellen. Soms kan de API niet anders dan toch extra hulp in te schakelen, maar dit laat die altijd eerst weten. 

API’s binnen Bizon  

Binnen Bizon hebben wij drie API’s waarbij iedereen terecht kan, waarvan twee vrijwilligers en één beroepskracht.  

Anouk en Dimitri zijn als ervaren vrijwilligers aangesteld als interne API. Bij hen kan je terecht als je als vrijwilliger een probleem of situatie ervaart waar je niet oké mee bent.  

  • Contactgegevens Anouk: ombudsvrouw@bizonvzw.be of 0470 39 96 04  
  • Contactgegevens Dimitri: ombudsman@bizonvzw.be of 0475 97 82 03 
     

Ben je een jongere, ouder of begeleider van een jongere die iets meegemaakt heeft? Dan kan je bij Nora van het Bizon secretariaat terecht.  

  • Contactgegevens Nora: api@bizonvzw.be of 0468 02 22 87  


© 2024 Bizon vzw — KBO BE 0870.194.819 — IBAN BE05 0014 6002 2475 — privacy policycookie policysitemap Quoted: Websites met méér
Vrijwilliger worden? Meer info?
Mail ons!